گیمیفیکیشن (Gamification) یا بازی سازی (که گاهی هم به بازی آفرینی ترجمه میشود) از جمله زیر مجموعههای دانش طراحی برای تغییر رفتار یا Behavioral Design است که طی سالهای اخیر، در فضای دانشگاهی و نیز محیط کسب و کار مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.
سادهترین تعریف گیمیفیکیشن به این صورت است که گیمیفیکیشن یا بازی سازی، هنر تعبیه کردن مکانیزم های بازی در فضاهایی است که به صورت پیشفرض برای بازی طراحی نشدهاند.
متاسفانه به دلیل اینکه ریشهها و تاریخچهی آن در ایران چندان مورد بحث و بررسی قرار نگرفته، برخی از افراد ناآشنا و غیرمتخصص، آن را در ارتباط تنگاتنگ با تکنولوژی و یا حتی زیرمجموعهی حوزهی فناوری اطلاعات میدانند.
بخشی از این درس، به مبانی بازی سازی و گیمیفیکیشن از دیدگاه نظریه های روانشناسی و خصوصاً روانشناسی رفتاری میپردازد.
چون طبیعتاً بدون شناخت مبانی علمی، پیاده سازی گیمیفیکیشن چندان ساده و اثربخش نخواهد بود.
اما در ادامهی مسیر توسعه و تکمیل محتوای درس، حوزههای زیر را به صورت جدیتر مورد توجه و بررسی قرار خواهیم داد:
گیمیفیکیشن در آموزش
گیمیفیکیشن در کسب و کار
گیمیفیکیشن در سلامت و بهداشت
گیمیفیکیشن در تغییر رفتارهای اجتماعی و فرهنگ عمومی